کویر ورزنه اصفهان
نوشته شده توسط : یوسفی

کویر ورزنه اصفهان

یکی دیگر از کویرهای نامی ایران که هرساله تعداده زیادی از طبیعت گردن را در خود جمع می کند کویر ورزنه می باشد که از کویر هایی می باشد که در اصفهان جای گرفته است . از ویژگی مسحور کنند این کویر آرامش حاکم بر آن است . در ادامه با سایت جامع تور کیش همراه شوید.

کویر ورزنه اصفهان

این کویر با وسعتی بیشتر از 1000 کیلومتر حدودا در 100 کیلومتری اصفهان، در شهر ورزنه، جایی میان یزد و اصفهان، قرار دارد. شهر ورزنه با قدمتی طولانی جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بی‌شماری را در خود جای داده است.تپه‌های شنی در این کویر، بسیار زیبا می باشند. باد می‌وزد و آن‌ها را به اشکال زیبای هرمی، هلالی، طولی و غیره درمی‌آورد. همین مسئله سبب شده کویر ورزنه در میان کویرهای ایران خاص شود.یکی از رسم های جالب که در ورزنه رایج است زنان و دختران این شهر می باشند که به جای چادر سیاه، چادر سفید بر سر می‌کنند. این رسم ورزنه را به شهر سفید پوش ایران تبدیل کرده است.در زمانی نه چندان دور، قبل از اینکه موتورهای آب‌کشی اختراع شود، مردم ورزنه کار بسیار جالبی می‌کردند، آن‌ها از طریق گاوها آب را از چاه بیرون می‌کشیدند. در سال‌های اخیر، یکی از این چاه‌ها توسط پیرمردی بازسازی و به جاذبه گردشگری تبدیل شده‌ است.

کویر ورزنه اصفهان

از جاذبه های ورزنه می توان به موار زیر اشاره کرد :

مسجد ورزنه  : قدیم‌ترها، زرتشتیان در این شهر کویری زندگی می‌کردند. به همین خاطر آتشکده‌های متعددی در این شهر وجود دارد. می‌گویند مسجد ورزنه بر روی بقایای یک آتشکده ساخته شده است. معماری تیموریان و کاشی‌کاری‌های این مسجد بسیار زیباست.

پل صفوی : پل صفوی آخرین پلی است که روی زاینده‌رود ساخته شد. پلی از جنس آجر، سنگ و ساروج؛ این پل به ثبت ملی هم رسیده است.

قلعه قورتان : قلعه‌هایی که ما در سراسر ایران می‌بینیم اغلب بازمانده قلعه‌های نظامی هستند، اما قلعه قورتان یک قلعه مسکونی است و به همین دلیل از سایر قلعه‌های ایران متمایز شده است.

کبوترخانه قورتان : در نزدیکی قلعه قورتان، بنایی خشت و گلی خودنمایی می‌کند. بخش اصلی این بنا روی 12 پایه استوانه‌ای شکل قرار گرفته است و حفره‌هایی برای رفت و آمد کبوترها دارد. نکته جالب در مورد این بنا این است که بعد از گذشت این همه سال هنوز استوار باقی مانده و کبوترها به آن رفت و آمد می‌کنند.

 




:: موضوعات مرتبط: تور کیش , ,
:: برچسب‌ها: کویر ورزنه اصفهان ,
:: بازدید از این مطلب : 132
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 30 آبان 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: